دنبال کردن(follow) یک آبجکت در گیم میکر

این مطلب از سایت قدیمی منتقل شده و ممکن است اشکالات زیادی دشته باشد. لطفا در صورت مشاهده ی هر گونه ایراد، گزارش دهید

در این آموزش قصد داریم که یاد بدیم در گیم میکر چطوری یک آبجکت، آبجکت دیگه رو دنبال کنه.

eightfoot

11. ابتدا آبجکتی که باید ما رو دنبال (follow) کنه رو بالا میاریم و و طبق تصویر Add Event رو میزنیم و یک Step Event بهش میدیم و یک پنجره ی جدید باز میشه و سه گزینه به وجود میاد:

  • Step
  • Begin Step
  • End Step

در اینجا ما باید اولین گزینه یعنی Step رو انتخاب کنیم. Step زمانی است که اکشن مورد نظر رو در طی بازی به اجرا در بیاره. گزینه های دیگه هم که از اسمشون معلومه اول و آخر کار.

2

2. طبق تصویر بالا باید چنین چیزی رو داشته باشیم.

3

3. حالا به Step Event اکشن Execute Code رو از نوار Control سمت راست پنجره ی object میدیم تا پنجره ی کدنویسی باز بشه و کد رو مثل بالا وارد می کنیم.

کد پایین رو وارد کادر Execute Code کنید. توجه داشته باشین که اسم آبجکت ها مسلما میتونه متفاوت باشه و این اسم باید با کد زیر مطابقت داشته باشه. به فرض، اسم آبجکتی که باید از اون پیروی بشه برای ما player هست و ما هم player نوشتیم و در صورت اینکه اسم ها اشتباه بشه بازی خطا میده. پس اگه اسم آبجکت شما فرق داره می تونید به جای کلمه ی player اسم آبجکت خودتون رو قرار بدین و اگه مطابقت داشت به رنگ سبز کم رنگ در میاد. همچنین می تونید نحوه ی فاصله ها و… رو هم ویرایش کنید.

if instance_exists(player)
    self.y = player.y-40;
    
    
if instance_exists(player)
    if self.x<player.x-25
        {
            x+=3;
            
        }
        
if instance_exists(player)
if self.x>player.x+25
    {
            x-=3;
    }
        

004. توجه داشته باشین که برای آبجکتی که باید دنبال بشه اکشن های حرکت رو وارد کنید تا آبجکت دیگه ما رو دنبال کنه.

برای حرکت دادن player برای مثال از کد های زیر می تونیم استفاده کنیم.

key board event for <no key> key:

hspeed = 0; 
vspeed = 0;

key board event for <left> key:

hspeed -= 1 ;

key board event for <right> key:

hspeed += 1;

key board event for <down> key:

vspeed += 1 ;

key board event for <up> key:

vspeed -= 1;

45. اگر کد ها رو درست به کار ببرید می تونید با حرکت دادن آبجکت player که قرمز هست آبجکت آبی رو به دنبال خودتون بکشونین 🙂

مطالب مرتبط

آموزش کد سیستم های عامل در گیم میکر

آموزش ایجاد نوار سلامتی در Game Maker

آموزش ExtremePhysics در گیم میکر به صورت پیشرفته

آموزش کار با Registry در گیم میکر

آموزش ساختمان داده ها در Game Maker (قسمت دوم)

آموزش ساختمان داده ها در Game Maker (قسمت اول)

دنبال کردن(follow) یک آبجکت در گیم میکر

محتوای مطلب

کامنت ها

لطفا اگر سوالی نامرتبط با این مطلب دارید، از تب «پرسیدن سوال» استفاده کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

<