آموزش کار با اسپرایت + چند نکته ی کاربردی (مبتدی)

در این آموزش از سایت آموزش های تکنولوژی ای تاتس می خوایم روش کار با اسپرایت ها رو در گیم میکر به شما آموزش بدیم + چند نکته ی کاربردی که براتون ارائه میدیم. با ما همراه باشید.

  • آموزش کار با اسپرایت ها در گیم میکر

امروز برخی توابع و متغیر های مربوط به ادیت اسپرایت رو میخوام بگم. توضیحات هر کد زیرش نوشته شده:

image_angle

این متغیر برای تنظیم چرخش فقط و فقط اسپرایت استفاده میشه

image_speed

از این متغیر برای تنظیم سرعت پخش انیمیشن اسپرایت استفاده میشه. اگر بخواید انیمیشن اسپرایتتون برعکس پخش بشه عدد منفی بهش بدید مثلا:

image_speed=-1

image_index

از این متغیر برای تنظیم فریم مورد نظر استفاده میشه که اگر بخواید کل انیمیشن اسپرایت مورد نظر پخش بشه عدد 1- رو باید براش وارد کنید

image_blend

برای تنظیم رنگ اسپرایت استفاده میشه که میتونه رنگ رو از شما دریافت کنه مثلا image_blend=c_red که میگه رنگ اسپرایت قرمز بشه

image_number

شماره ی فریم انیمیشنی رو که داره پخش میشه رو برمیگردونه (قابل تنظیم نیست)

image_alpha

برای تنظیم مقدار شفافیت اسپرایت انجام میشه که مقدارش میتونه بین 0 و 1 باشه

image_xscale

از این متغیر برای میزان بزرگنمایی اسپرایت از طول آن استفاده میشه که اگر مقدارش 1 باشه مقدارش استاندارده و هر عددی که بذارید مقدار طول اسپرایت ضرب در عدد وارد شده میشه

image_yscale

از این متغیر برای میزان بزرگنمایی اسپرایت از عرض آن استفاده میشه که اگر مقدارش 1 باشه مقدارش استاندارده و هر عددی که بذارید مقدار عرض اسپرایت ضرب در عدد وارد شده میشه

sprite_width

این متغیر مقدار پهنای اسپرایت رو از نظر طول(x) بر میگردونه (قابل تنظیم نیست)

sprite_height

این متغیر مقدار پهنای اسپرایت رو از نظر عرض (y) بر میگردونه (قابل تنظیم نیست)

sprite_xoffset

موقعی که اسپرایت رو لود میکنید یه قسمتی داره که مرکز اسپرایت رو تنظیم میکنه این تابع مقدار x اون رو برمیگردونه (قابل تنظیم نیست)

sprite_yoffset

موقعی که اسپرایت رو لود میکنید یه قسمتی داره که مرکز اسپرایت رو تنظیم میکنه این تابع مقدار y اون رو برمیگردونه (قابل تنظیم نیست)

sprite_set_offset(ind,xoff,yoff)

این تابع هم میتونه عدد x و y مرکز اسپرایت رو تنظیم کنه. باید به جای پارامتر ind نام اسپرایت نوشته بشه به جای xoff باید عدد طول نقطه مرکزی (مورد نظر) و به جای yoff باید عدد عرض نقطه مرکزی (مورد نظر) اسپرایت نوشته بشه

sprite_index

همون متغیر اسپرایته که هم میتونه قابل تغییر باشه هم قابل خوندن مثلا (مثال برای تغییرشه):

object.sprite_index=sprite0

  • توضیحات کاربردی در گیم میکر (مبتدی)

  • ممکنه موقع کار با گیم میکر و حتی موقع خوندن آموزش های گیم میکر با کلمات عجیب و غریبی رو برو بشید که ما اینجا تعدادی از اونا رو توضیح میدیم:*نحوه ذخیره کردن فایل ساخته شده طوری که با گیم میکر دوباره قابل باز کردن باشن: از منوی file در بالای صفحه گزینه save و save as این کار رو انجام میدن*نحوه ی خروجی گرفتن بازی از گیم میکر بطوری که دیگران برای اجرای بازی به گیم میکر نیازی نداشته باشن:
    از منوی file گزینه create executable 

    *اصطلاح “سورس (source)”: وقتی شما یه چیزی رو توی گیم میکر میسازید و سیو میکنید به فایلی که سیو کردید سورس گیم میکر میگویند

     

    *اصطلاح ” تابع (function)”: تابع ها همون دستور (کد) های آماده هنگاه کد نویسی هستن مثلا draw_sprite یک تابع هست که بدون هیچ درد سری برای ما اسپرایت مورد نظر رو رسم میکنه

     

    *از کجا بدونیم در هر تابع چه چیز هایی باید بنویسیم(؟): موقعی که یه تابع رو درست بنویسیم و به رنگ قرمز دربیاد در پایین کادر کد نویسی تابع مورد نظر رو نوشته و جلوش یه پرانتز باز کرده و موارد مورد نظرش رو گفته و هر مورد با , جدا میشه مثال:

    کد:

    draw_sprite(sprite,subimg,x,y)

    در اینجا به جای sprite باید نام اسپرایت مورد نظر رو بنویسیم به جای subimg شماره ی انیمیشن مورد نظر که میخوایم رسم بشه رو مینویسم و اگر بخوایم انیمیشن بطوری کامل پخش بشه 1- مینویسم به جای x هم مختصات x مورد نظر و به جای y هم مختصات y مورد نظر رو مینویسیم.

  • نوار منوی نرم افزار

  1. (create a sprite) افزودن تصویر کارکتر (شخصیت) یرای بازی
  2. (create a sound) اضافه کردن صدا
  3. (creaate a background) افزودن تصویر پس زمین برای زمین بازی
  4. (create a path) افزودن یک مسیر (برای به حرکت واداشتن شخصیت های بازی در یک مسیر خاص)
  5. (create a script) استفاده از محیط کد نویسی
  6. (create a font) اضافه کردن فونت دلخواه برای نوشته ها
  7. (create a timeline) افزودن یک محدوده زمانی خاص.یعنی در این بازه زمانی یک عمل خاص صورت میگیرد.
  8. (create an object) اضافه کردن شئ
  9. (create a room) اضاقه کردن زمین و یا یک مرحله.
  10. (change the game informaion) اضافه کردن راهنما به بازی
  11. (change the global game setting) تنظیمات بازی
  12. (help) راهنمای نرم افزار
  13. باز کردن پروژه جدید.
  14. (Open an existing game)باز کردن یک پروژه ی ذخیره شده
  15. (save the game) ذخیره سازی پروژه
  16. (create exe file) ایجاد فایل اجرایی بازی
  17. (publish the game) به اشتراک گذاری بازی در سایت YOYO Games
  18. (run the game) اجرا کردن پروژه
  19. (run game in debug mode) اجرا کردن پروژه همراه با اشکال زدایی.

  • آموزش ساخت یک بازی ساده برای افراد تازه کار:

لود کردن اسپرایت :

خب میخوایم اسپرایت لود میکنیم که یه آدم رو از بالا نشون بده : گزینه ی create a sprite رو میزنیم.
بعد گزینه ی load sprite رو میزنیم تا یه اسپرایت لود کنیم. حالا باید یه اسپرایت انتخاب کنید که شکل یه آدم باشه که از بالا نشون داده میشه.
میتونید خودتون یه آدم بسازید بعد لود کنید یا اینکه از اسپرایتای خود گیم میکر استفاده کنید.
برای استفاده از اسپرایتای خود گیم میکر به فولدر sprites برید بعد maze-platform بعد اسپرایت explorer_down_strip8 رو لود کنید (واسه لود کردن دابل کلیک کنید)
البته این چیزی که ما لود کردیم اسپرایت نیست ، استریپ هس. استریپ یعنی چند تا اسپرایت که پشت سر هم میان و یه انیمیشن میسازن.

دکمه ی OK رو بزنید.

خب ما یه استریپ لود کردیم. (به همین راحتی)
این استریپی که ما لود کردیم فقط واسه جهت پایین هست. پس باید استریپ های جهت های بالا و چپ و راست رو هم لود کنیم.
استریپ های explorer_up_strip8 و explorer_left_strip8 و explorer_right_strip8 رو لود کنید (با همون روش بالا).
خب ما استریپ های آدم رو لود کردیم (در هر 4 چهت).
حالا وقتشه که آبجکت آدم رو بسازیم.
این استریپ هایی که ما لود کردیم به تنهایی به درد نمیخورن و نمیشه فقط با اینا بازی ساخت باید آبجکتشون رو هم بسازیم.

ساخت آبجکت :

خب میخوایم آبجکت آدم رو بسازیم : گزینه ی create an object رو میزنیم.

حالا ما یه آدم داریم. میخوایم کاری کنیم که این آدم راه بره : روی Add Event کلیک می کنیم.

و روی ایونت key press کلیک میکنیم و بعد گزینه ی left رو انتخاب می کنیم. حالا اکشن speed horizontal رو میکشیم و تو قسمت Actions رهاش میکنیم.

حالا مقدار hor. speed را -3 قرار دهید.
حالا همین کار رو برای ایونت right / key press انجام دهید فقط توی اون ایونت توی اکشنه speed horizontal به جای -3 عدد 3 را قرار بدید.
حالا ایونت up / key press رو add کنید و اکشن speed vertical را drag & drop کنید و عدد -3 رو در فیلد vert. speed قرار بدید.
حالا همین کار رو برای ایونت down / key press انجام دهید فقط توی اون ایونت تو اکشن speed vertical به جای -3 عدد 3 رو قرار بدید.
{روی ایونت right / key press راست کلیک کنید و گزینه ی Duplicate Event رو میزنیم و ایونت key release رو انتخاب می کنیم.
میبینید که دقیقا همون اکشن با همون مقدار در یک ایونت دیگه هم اومد. مقدار hor. speed رو 0 کنید.
با 3 ایونت دیگه هم همین کارو بکنید.}

(

یا به جای کارهای توی اکولاد میتونین add event —-> keyboard —–> no key  رو بزنین و

اکشن move free رو درگ کنید و تو direction بنویسین direction و تو speed بنویسین 0

)

 

یه ایونت step اضافه کنید و کد زیر رو براش بذارین

 

image_speed=speed/10
خب فعلا کارمون با این آبجکت تموم شد. پس OK رو میزنیم.

ساخت روم و تست بازی :

حالا یه روم میسازیم.

حالا اون تیک سبز رنگ بالا سمت چپ روم رو بزنید.
حالا Run the game رو بزنید.
حالا شما باید بتونید به چپ و راست و جلو و عقب حرکت کنید.

 

آموزش کار با اسپرایت + چند نکته ی کاربردی (مبتدی)

کامنت ها

یک پاسخ به “آموزش کار با اسپرایت + چند نکته ی کاربردی (مبتدی)”

لطفا اگر سوالی نامرتبط با این مطلب دارید، از تب «پرسیدن سوال» استفاده کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا اگر سوالی خارج از موضوع این مطلب دارید آن را در فروم مطرح کنید.

<