آموزش ایجاد pause کردن بازی در گیم میکر + دو نکته ی کاربردی

این مطلب از سایت قدیمی منتقل شده و ممکن است اشکالات زیادی دشته باشد. لطفا در صورت مشاهده ی هر گونه ایراد، گزارش دهید

در این آموزش قصد داریم یاد بدیم که چطوری در گیم میکر در بازی pause ایجاد کنیم. یعنی بازیکن بتونه بازی رو متوقف کنه و البته محیط بازی هم معلوم باشه در زمان توقف. با استفاده از چند کد ساده می تونید این کار رو انجام بدین. چند نکته هم در مورد آبجکت در آخر مطلب موجود هست.sheep004

1

  1. یک آبجکت ایجاد می کنیم و Create Event ایجاد می کنیم. کد زیر را وارد می کنیم:
pause = 0

2

2. Draw Event می دهیم و کد زیر رو میدیم. شما می تونید به جای 0.4 که نور صفحه در زمان pause بازی هستش اعداد 0.1 تا 0.9 رو می تونید به کار ببرید. اگر عدد 1 یا بیشتر وارد کنید محیط بازی در زمان pause کاملا سیاه میشه و چیزی معلوم نیست و فقط منوی بازی معلومه.

if pause
{
    draw_background(Background,view_xview,view_yview)
    draw_set_alpha(0.4)
    draw_rectangle(view_xview,view_yview,view_xview+view_wview,view_yview+view_hview,0)
}

3

3. حالا هر کلیدی که دوست دارین می تونین انتخاب کنین و ما برای مثال Key press Event رو دادیم با کد زیر. در قسمت های آخر این کد به جای obj_quit اسم آبجکت خودتون که جلوتر می سازیم رو وارد کنید. در هر صورت اسم آبجکت ها باید با کد ها مطابقت داشته باشه و فراموش نکنین که بزرگ یا کوچک بودن حروف در کد ها مهمه. یعنی اگه بزرگ یا کوچکی حروف جا به جا بشه بازی خطا میده. به هر حال اگه با کد زیر آمیخته بشین می تونین کارای زیادی انجام بدین:)

pause = !pause

if pause
{
    Background = background_create_from_screen(0,0,view_wview,view_hview,0,1)
    instance_deactivate_all(1);
    instance_create(view_xview+view_wview/2,view_yview+view_hview/2,obj_quit)
}

if !pause
{
    with(obj_quit)
    {
        instance_destroy()
    }
    instance_activate_all()
}

4

4. آبجکت player ساختیم. اصلا شما نسازین هم مشکلی نیست 🙂5

5. آبجکتی که در زمان pause ایجاد میشه رو ایجاد می کنیم. مثلا دکمه ی Quit که برای خروج است. مثلا اگه می خواین با کلیک رو دکمه ی خروج خارج بشه، left press event رو بدید و این کد رو بهش بدین:

game_end()

6

6. نتیجه ی کار 🙂

 

دو نکته ی کاربردی:

777

  1. با زدن گزینه ی Persistent آبجکت مورد نظرتون در تمامی روم هاتون وجود خواهد داشت. یعنی هر رومی که می سازید این آبجکت وجود داره.8882. با زدن گزینه ی Visble می تونید آبجکت رو نامرئی کنید.

مطالب مرتبط

آموزش کد سیستم های عامل در گیم میکر

آموزش ایجاد نوار سلامتی در Game Maker

آموزش ExtremePhysics در گیم میکر به صورت پیشرفته

آموزش کار با Registry در گیم میکر

آموزش ساختمان داده ها در Game Maker (قسمت دوم)

آموزش ساختمان داده ها در Game Maker (قسمت اول)

آموزش ایجاد pause کردن بازی در گیم میکر + دو نکته ی کاربردی

محتوای مطلب

کامنت ها

لطفا اگر سوالی نامرتبط با این مطلب دارید، از تب «پرسیدن سوال» استفاده کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

<