آشنایی ابتدایی با فضای گیم میکر برای افراد مبتدی

این مطلب از سایت قدیمی منتقل شده و ممکن است اشکالات زیادی دشته باشد. لطفا در صورت مشاهده ی هر گونه ایراد، گزارش دهید

در این آموزش از سایت ای تاتس قصد داریم افراد مبتدی گیم میکر رو با فضای گیم میکر آشنا کنیم. به بخش های پیشرفته نخواهیم رسید و فقط در مورد فضای کلی گیم میکر یعنی پنجره ها،گزینه ها و… بازی صحبت می کنیم.

ga

  • گیم میکر چیست؟

Game makerیک برنامه ساده برای خلق بازی ها کامپیوتری است.این بخش کتاب تمام اطلاعات لازم را که برای خلق اولین

بازی نیاز دارید به شما می دهد. در بخش های بعدی موضوعات پیچیده تر،چگونگی پایان وتوزیع بازی و ساختن بازی با زبان

برنامه نویسی gml مورد بحث قرار می گیرد.
انجام بازی های کامپیوتری لذت بخش است اما طراحی بازی کامپیوتری وارائه ی آن به دیگران برای بازی کردن واقعاٌ لذت بخش تر است.متاسفانه ساختن بازی کامپیوتری کار ساده ای نیست.بازی های تجاری کامپیوتری که این روزها شما میخرید برای ساخت وتکامل 1 تا 3سال، با یک گروه 10تا 50نفره زمان می برد.هزینه ی تهیه ی چنین بازی هایی به راحتی به چندین میلیون دلار می رسد وهمه ی افراد فعال بسیار باتجربه هستند:برنامه نویس ها،طراحان هنری، تکنسین های صداو… .
آیا این بدین معنی است که ساخت بازی های کامپیوتری توسط شما غیر ممکن است؟ خوشبختانه نه.البته نباید انتظار داشته باشید که به تنهایی فقط باصرف چند هفته بتوانید «عصر امپراتوری»یا«زمین لرزه»را بسازید. اماهمیشه امکانات زیادی لازم نیست. بازی هایی نظیر تتریس،پیس من، اسپیس اینودرومثل اینها، جذاب هستندوخلق آنها بسیار کار آسانی است.متاسفانه هنوز هم به مهارت های برنامه نویسی برای دستکاری گرافیک ،صداها ،برهم کنش های کاربروغیره نیاز دارید.
اینجا گیم میکر وارد می شود برنامه ای که خلق چنین بازی هایی را آسان کرده است.این برنامه نیازی به برنامه نویسی ندارد.یک برنامه ی ساده وشهودی که اجازه ی خلق یک بازی را به سرعت و بااستفاده از کشیدن و رهاکردن می دهد.در این برنامه می توان عکس ها،اسپرایت ها(تصاویر متحرک)و صداها را وارد یا تولید کرد و ازآنها درجای مناسب استفاه نمود. شما به آسانی می توانید آبجکت ها رادربازی خود تعریف کنید و رفتارشان راتعیین کنید، و همچنین اتاق هایی جذاب با پشت زمینه هایی با قابلیت اسکرول شدن تعریف کنید. و اگر بخواهید کنترل کامل بازی خود را در دست بگیرید یک زبان برنامه نویسی واقعاٌ آسان در گیم میکر ایجاد شده که کنترل کامل تمام وقایع دربازی را به شما واگذار می کند.
گیم میکر بر بازی های دو بعدی(2d) تمرکز دارد. بنابراین برای خلق محیط های سه بعدی نظیر «زمین لرزه»(quake) طراحی نشده ،هرچند که برخی اعمال محدود برای گرافیک سه بعدی درآن قرارداده شده است. اما اجازه ندهید این موضوع شمارا ناامید کند.بازیهای معروف زیادی نظیر «عصر امپراطوری» ،«command and conquer»و«diabo» از تکنولوژی تصاویر متحرک(اسپرایت) دوبعدی استفاده کرده اند، ولو اینکه به صورت سه بعدی به نظر می رسند. و دیگر اینکه طراحی بازی های دوبعدی بسیار آسانتر و سریعتر است.
گیم میکر هم نسخه ی رایگان دارد وهم نسخه ی ریجستر شده.نسخه ی رایگان آن دارای امکانات کمتر ومدت اعتبار است.اگر تمایل داشته باشید می توانید نسخه کامل آنرا خریداری کنید.پیشنهاد ما این است که این کاررا بکنید.درنسخه ی ریجستر شده چند خاصیت اضافه بازمی شود وهمچنین لوگوی هنگام بالا آمدن برنامه برداشته می شود.
این کتاب همه ی آنچه که برای خلق اولین بازی با گیم میکر را نیاز دارید به شما می دهد.توجه داشته باشید که حتی با یک برنامه مانند گیم میکر هم طراحی بازی کامپیوتری، بدون کوشش وپشتکار امکانپذیر نیست. طراحی بازی جنبه های مختلف ومهمی دارد:روند بازی،گرافیک،صداها،هوش مصنوعی وخیلی موارد دیگر. کارتان را با نمونه های ساده آغاز کنید وحتماٌ لذت خلق بازی را درک خواهید کرد.همچنین وبسایت«http://www.gamemaker.nl/»را نگاه کنید.دراین سایت نمونه ها،تمرین ها ،ایده ها ولینک های زیادی خواهید دید که می تواند خیلی به شما کمک کند.وبزودی شما یک استاد گیم میکر خواهید شد.
نصب واجرا
شما احتمالاٌ نحوه ی نصب برنامه ها را می دانید اما اگرغیر از این است اینجا چگونگی نصب این برنامه را خواهید دید. Gmaker.exeرا اجرا کنید ودستورالعمل هایی که روی صفحه می آیدرا دنبال کنید.می توانید هرجایی که تمایل داشته باشید برنامه را نصب کنید ولی بهتراست در محل پیشنهادی برنامه این کاررا انجام دهید. وقتی که نصب کامل شود ،در منوی startیک گروه برنامه خواهید دید که درآنجا می توانید برنامه را اجرا کنید ویا فایل کمکی را مطالعه کنید.
اولین باری که برنامه را اجرا می کنید از شما پرسیده می شود که آیا می خواهید برنامه درحالت «simple»یا«advanced»اجرا شود.اگر قبلاٌ با یک برنامه ی ساخت بازی کار نکرده اید ودربرنامه نویسی تجربه ندارید بهتر است حالت«simple»راانتخاب کنید،بنابراین گزینه ی noرا کلیک کنید.در حالت «simple» گزینه های کمتری نمایش داده می شود.می توان به آسانی به حالت «advanced»رفت.برای اینکار منوی fileراباز کنید وadvance modeراتیک بزنید.
در پوشه ای که برنامه رانصب کردید(پیش فرض:c:\Program files\Game_Maker7\)چند پوشه ی دیگر نیز وجوددارد:
Examples:این پوشه محتوی تعدادی بازی نمونه است که برای دیدن و/یا تغییر قرارداده شده است.
Lib:این پوشه محتوی لایبرری اعمال (action) است.اگر بخواهید اکشن های اضافی نصب کنید باید آنها رادراین پوشه قرار دهید.
Sprites:دراین پوشه تعدای اسپرایت آماده وجود دارد.درباره ی اسپرایت ها بعداٌ بحث خواهد شد.از وبسایت گیم میکر«http://www.gamemaker.nl/»می توانید پک هایی محتوی اسپرایت،صدا،پشت زمینه و… دانلود کنید.
Backgrounds, Sounds:مانند پوشه های قبلی محتوی عکس های پشت زمینه وتعدادی صدا هستند.
سیستم موردنیاز
حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی به شرح زیر است.
Cpu: Pentium 3
Memory:64 Mb
Windows:98se,2000,Me,XP,vista
Directx:8 or later
Graphic card:16Mb of memory
Screen resolution:800*600 ,65000 color(16-bit)

 

1

  • فضای کلی گیم میکر

درسمت چپ منابع(Resources)را می بینید: اسپرایت ها،صداها،پشت زمینه ها،آبجکت ها،اتاق ها ودومورد اضافه که یکی اطلاعات کلی بازی ودیگری تنظیمات کلی بازی است.دربالا نوار منو ونوار ابزار دیده می شود.دراین بخش به طور مختصر قسمت های مختلف منوها ودکمه هاو…راشرح می دهیم ودربخش های بعدی بیشتر درباره ی جزییات بحث خواهیم کرد.متذکرمی شویم که خیلی از کارها از راه های مختلفی امکان پذیر است:باانتخاب فرمان از نوار منو،باکلیک روی یک دکمه ازنوارابزارویا باراست کلیک روی منابع.
منوی File
در منوی Fileتعدادی فرمان عمومی برای ذخیره وبارگذاری می بینید بعلاوه ی چندفرمان مخصوص:
New:ازاین فرمان برای ساخت یک بازی جدید استفاده می شود.اگر بازی قبلی را تغییر داده باشید ازشما پرسیده خواهد شد:آیا می خواهید تغییرات ذخیره شود. یک دکمه درنوارابزار نیز برای اینکار تعبیه شده است.
Open:یک فایل بازی را باز می کند.فایل های گیم میکرپسوند.gm7رادارند.یک دکمه نیز درنوار ابزار برای اینکار وجود دارد.همچنین با کشیدن ورها کردن یک فایل درپنجره ی نرم افزار نیزمی توان آن را بارگذاری کرد.
Recent Files:ازاین زیر منو برای باز کردن آخرین فایل های باز شده استفاده می شود.
Save:برای ذخیره ی بازی باآخرین نامی که وارد کردید از آن استفاده می شود.درنوار ابزار نیز دکمه ای برای این کار وجود دارد.
Save as:برای ذخیره ی یک فایل بانامی متفاوت به کار می رودوازشما درخواست یک نام جدید می کند.
Create Executable:پس ازآن که بازی آماده شد احتمالاٌمی خواهید بازی را به دیگران نیز بدهید.این فرمان یک نسخه ی خوداتکا ازبازی را بیرون می دهد.نسخه ی خوداتکا دیگر نیازی به برنامه ی گیم میکر ندارد وبرروی هرکامپیوتری قابل اجراست.
Advanced Mode:با کلیک روی این فرمان می توانید از حالت simpleبه حالتAdvancedو بلعکس بروید.
Exit:برای خروج از برنامه به کارمی رود.
منوی Edit
منوی Editشامل تعدادی فرمان است که به آخرین منبع انتخابی مربوط می شود(آبجکت،اسپرایت،صدا وغیره).بسته به نوع منبع بعضی ازفرمان های این منو ممکن است قابل دسترس نباشد.
Create resource:یک نمونه جدیداز منبعی که انتخاب شده بوجود می آورد.باکلیک روی آن فرمی بازخواهدشدکه می توانید جزئیات منبع راتعیین.درمورد این جزئیات بیشترتوضیح داده خواهد شد.
Duplicate:یک کپی از منبع انتخابی درلیست منابع ایجاد می کند.فرمی باز می شود که درآن می توانید جزئیات منبع راتغییردهید.
Delete:منبع یا گروهی ازمنابع انتخابی راحذف خواهدکرد.مراقب باشید پس ازاین کاردوباره نمی توانید برگردید.
Rename:به منبع انتخابی یک نام جدید می دهید.اینکاررا می توانید ازلیست منابع نیزباکلیک راست برروی هریک ازآنها انجام دهید.
Properties:از این دستور برای تغییر جزئیات هرمنبع استفاده کنید.نکته اینکه همه ی فرم ها در فرم اصلی برنامه ظاهر می شود. بنابراین می توانید تعداد زیادی از فرم هارادرصفحه ی اصلی ظاهر کنید.البته با دابل کلیک نیز می توانیدبه بخش جزئیات وارد شوید.
نکته:همه ی این دستورات ازراه دیگری نیزامکان پذیر است.روی هر منبع یاگروه منابع راست کلیک کنیدتا فرم ویژه ی آن ظاهر شود.
منوی Resource:
دراین منو منبع جدیدی را می توانیداضافه کنید.متذکرمی شویم که برای این کار دکمه هایی روی نوار ابزار و کلید های میانبرروی صفحه کلید وجوددارد.درشکل مقابل نوارابزار را می بینید که درآن دکمه های ورودمنابع مشخص شده است.

منوی Run
ازاین منو برای اجرای بازی استفاده می شود.ازدو راه برای اجرای بازی استفاده می شود.
:بازی به صورت عادی اجرامی شود.
:دراین حالت همراه بااجرا می توانید عیب یابی نیز بکنید.ظاهر بازی را چندبار می ببینید وسپس عیوب آنرا برطرف می کنید.
منویWindow
دراین منو فرمان هایی برای مدیریت پنجره هادرصفحه ی اصلی وجوددارد:
Cascade:پنجره هارابه صورت آبشاری باز می کندوبخشی از هرپنجره قابل رویت است.
Arrange Icons:همه ی پنجره هارا به صورت عادی باز می کند.
Close all:همه ی پنجره هارا می بندد.

 

2

  • اسپرایت چیست؟

اسپرایت ها تصویر آبجکت هادربازی هستند.یک اسپرایت یا یک عکس است یا تعدادی عکس است که پشت سرهم می آیند ویک عکس متحرک رامی سازند.وقتی قصد ساخت بازی رادارید یک مجموعه از اسپرایت هارابرای آبجکت های بازی جمع آوری کنید. اسپرایت میتواند هرعکس متحرک بافرمت gifباشد.

برای ایجاد اسپرایت ها ازمنوی Resources،Create spriteراانتخاب کنیدیا اینکه ازدکمه یsprite1روی نوارابزار استفاده کنید.

 

دربالای فرم می توانید به اسپرایت نامی اختصاص دهید.بهتر است نام به گونه ای باشد که آن راتوصیف کند.
برای بارگذاری یک اسپرایت،روی دکمه ی Load Spriteکلیک کنید.درگیم میکر می توان انواع فایل های گرافیکی راباز کرد. اگرعکس متحرک باشد می توانید تک تک عکس هایی که موجب ایجاد این عکس شده اندرا در قسمتShowببینید.
اگر کنارTransparentتیک بزنید مستطیل اطراف اسپرایت در هنگام نمایش بازی محو خواهد شد.
باEdit Spriteمتوانید اسپرایت راتغییردهید یاحتی یک اسپرایت جدید بسازید.

 

8

  • صداها وموسیقی

بیشتربازی ها از افکت های صوتی و تعدادی موسیقی بهره می برند.افکت های صوتی را از سایت گیم میکر ویا از سایت های دیگر دراینترنت می توانیدبگیرید.
برای ایجاد یک منبع صدا دربازیتان ،از Create Sound،درمنوی Resourcesیااز دکمه یsoun1  موجود درنوار ابزار استفاده کنید.

 

برای بارگذاری یک صدا،دکمه ی Load Soundراکلیک کنید.سپس صدای موردنظرخودراانتخاب کنید.دونوع فرمت صوتی waveوmidiموجودهستند.ازصداهابافرمت صوتیwaveبرای افکت های صوتی کوتاه استفاده می شود.این فرمت حجم بیشتری دارد ولی سریعاٌاجرا می شود.ازاین فرمت برای همه ی افکت های صوتی دربازی استفاده کنید.فایل های midiبرای ایجاد موسیقی متن بازی بهتراست.این فایل ها حجم کمی دارند ولی آلات موسیقی محدودی رااجرامی کنند.همچنین فقط یک فایل midiدرآن واحدقابل اجرا است.
بااستفاده از دکمه ی playمیتوانید به صدای مورد نظر گوش دهید.دکمه یsave soundبرای ذخیره ی صدای موجود استفاده می شود.استفاده ازاین دکمه ضرورتی ندارداما اگرفایل بارگذاری شده پاک شود یک فایل ذخیره ی دیگرهم دارید.

 

3

  • پشت زمینه ها

سومین منبع اساسی پشت زمینه ها(Background)هستند.پشت زمینه ها معمولاٌ عکس های بزرگی هستند که برای تصویرزمینه ی(یا تصویر جلوی)اتاق هادرجایی که بازی به وقوع می پیوندد به کارمی روند.اغلب تصاویر پشت زمینه به گونه ای ساخته می شوندکه وقتی کنارهم یک ناحیه را پوشش می دهند ترک بین آنها به نظرنرسد.از این طریق می توانید پشت زمینه راباچندالگو پرکنید.برای ایجاد یک منبع پشت زمینه دربازی از منوی Resources،Create Backgroundرا انتخاب کنید ویا از دکمه ی back1موجود درنوارابزار استفاده کنید.

دکمه یLoad Backgroundرابرای بارگذاری عکس پشت زمینه بفشارید.گیم میکر فرمت های تصویری زیادی را حمایت می کند.عکس های پشت زمینه نمی توانند متحرک باشند!چک باکس Transparentمشخص می کند که تصویر شفاف باشد یاخیر.بیشترپشت زمینه هاشفاف نیستند بنابراین به طورپیش فرض تیک آن برداشته شده است.به عنوان رنگ شفافیت رنگ موجود درپایین ترین نقطه ی سمت چپ استفاده می شود.
با استفاده ازدکمه ی Edit Backgroundمی توانید یک پشت زمینه را تغییردهید یا یکی دیگربسازید.مراقب پشت زمینه های بزرگ باشید.بعضی ازکارت های گرافیک عکس هایی که بزرگ ترازصفحه باشندرانمی توانند نمایش دهند.بنابراین عکس های پشت زمینه راکوچکتراز1024*1024 برگزینید.

 

4

  • آبجکت ها

با منابع عکس هاوصداهای زیادی می شود ایجاد کرد ولی بااینها هیچ کاری نمی توانید انجام دهید.اینجا مهمترین منبع گیم میکررابررسی می کنیم.آبجکت ها ماهیت هایی هستند که دربازی کارهایی انجام می دهند.بیشتروقت هاآبجکت ها یک اسپرایت دارند که نمایش گرافیکی آنها هستند وشماآبجکت هارابااین اسپرایت ها می بینید.آنها رفتاردارندزیرا به حوادث معینی واکنش می دهند.همه ی چیزهایی که دربازی می بینید آبجکت هستند(به غیر از پشت زمینه ها).شخصیت ها،غول ها،توپها،دیوارهاوغیره همه آبجکت هستند.همچنین برخی ازآبجکت های بازی دیده نمی شود،این آبجکت ها قسمت هایی ازبازی راکنترل می کنند.
لطفاٌتفاوت بین اسپرایت وآبجکت راتشخیص دهید.اسپرایت ها فقط عکس هایی هستند که هیچ رفتاری ندارند.آبجکت ها یک اسپرایت دارند تاآنها رانمایان کند و آبجکت هارفتاردارند.بدون آبجکت هابازی وجود ندارد!
یک آبجکت یک ماهیت معین را توصیف می کند،مثل یک غول.یک آبجکت می تواند حالات مختلفی دربازی داشته باشد.وقتی درباره ی یک آبجکت صحبت می کنیم همه ی حالات آبجکت موردنظر ماست.
برای ساخت یک آبجکت دربازی ،Create Objectرا ازمنویResources انتخاب کنید(یا  object1درنوارابزار) .

 

این قسمت کمی پیچیده است.در سمت چپ تعدادی اطلاعات عمومی درباره ی آبجکت وجوددارد.در قسمت میانی لیست اونت هایی هست که برای آبجکت رخ می دهد.در سمت راست اعمالی(action) که آبجکت انجام می دهد وجوددارد.اونت ها واکشن ها درقسمت بعدی بحث خواهند شد.
همیشه باید به آبجکت خودنامی اختصاص دهید.سپس می توانید اسپرایتی برای آبجکت خودانتخاب کنید.برای این منظور،برروی جعبه ی اسپرایت کلیک کنید،یک منو ظاهرمی شود که اسپرایت های دردسترس را نشان می دهد.یکی از اسپرایت های مناسب راانتخاب کنید.اگرهنوزاسپرایتی ایجاد نکردید با انتخاب دکمه ی Newمی توانید یک منبع اسپرایت جدید بسازید وآنرا تغییردهید.
در پایین دو چک باکس موجود است.Visibleمشخص می کند آبجکت نمایان است یاخیر.بیشت آبجکت هانمایا هستن ،اما بعضی وقت ها پنهان بودن آبجکت ها مفید است.برای مثال،می توان ازآبجکت های پنهان برای تعیین مسیر دشمن ها استفاده کرد. آبجکت های پنهان به اونت ها ودیگر مواردی که باآنها برخورد می کنندواکنش نشان خواهندداد.چک باکس Solidمشخص می کند که آیا آبجکت ثابت وبی جان است یاخیر(مانند دیوار).رفتارآبجکت هادراثربرخوردباآبجکت های بی جان با آبجکت ها ی جاندارمتفاوت است.به شدت توصیه می کنیم که از Solidتنها زمانی استفاده کنید که آبجکت حرکتی ندارد.

 

5

  • اونت ها:

هر وقت اتفاقی دربازی می افتد نمونه ای ازاونت ها حادث می شوند(مانند پیام هایی که می گوید چیزی اتفاق افتاده است.). آبجکت ها توسط انجام اعمال مشخصی به این پیام هاواکنش نشان می دهند.برای هرآبجکت باید مشخص کنید که کدام اونت حادث می شود وچه اکشن هایی بایددربرابر آن اونت رخ دهد.روش کاربه این صورت است که ابتدا برای یک آبجکت اونتی درنظر می گیریم سپس به آبجکت دستورمی دهیم وقتی که اونت حادث شود آبجکت چه کاری باید انجام دهد.اکشن ها توسط کشیدن ورها کردن به آسانی ایجاد می شود.
در میانه ی فرم آبجکت ها ،لیستی وجود داردکه حوادثی را که باید دربرابرآنها آبجکت واکنش نشان دهد مشخص می کند.درابتدا ی کار این لیست خالی است.با فشردن دکمه یAdd Eventاونت های مورد نظر اضافه می شود.فرمی ظاهر خواهد شد که همه ی اونت های مختلف را نشان می دهد.اینجا می توانید اونت مورد نظر خود رااضافه کنید.در بعضی موارد منویی با انتخاب های مختلف ظاهر می شود. برای مثال برای اونت keyboardباید یک کلید نیز انتخاب کنید.در ادامه لیست کاملی از اونت ها با توضیحات آنها خواهید یافت.با کلیک روی هراونت می توانید آنرا وارد لیست اونت ها بکنید.درسمت راست همه ی اکشن ها با آیکون کوچکی دیده می شوند.اکشن هادرگروه هایی به صورت سربرگ ازیکدیگر جداشده اند.در قسمت بعدی همه ی اکشن هاباتوضیحات کامل درباره ی آنها واردشده است.بین اونت ها واکشن ها لیست اکشن ها وجوددارد.این لیست حاوی اکشن هایی است که آبجکت باید با واقع شدن اونت انجام دهد.برای افزودن اکشن ،اکشن دلخواه رابکشید ودر لیست اکشن های مربوط به اونت مورد نظررها کنید.برای هر اکشن از شما پارامترهایی خواسته می شودکه باید وارد کنید.

برای افزودن اکشن هابه اونت بعدی روی اونت موردنظر کلیک کنیدوسپس اکشن هارابکشید و رها کنید.
توجه داشته باشید که اونت های بدون اکشن خود به خود حذف خواهند شد.اگر قصد تغییر اونتی راداشته باشید از دکمه ی Changeاستفاده کنید.

 

Create Event:

این اونت وقتی فعال می شود که یک آبجکت ایجاد می شود.ازاین اونت معمولاٌ برای قراردادن شکل حرکت درلحظه ی پدید آمدن آبجکت استفاده می شود.همچنین برای قراردادن متغیرهای عمومی برای آبجکت کاربرد دارد.
Destroy Event:

این اونت وقتی اتفاق می افتد که آبجکت نابود می شود.دقیق تر بخواهیم بگوییم،این اونت قبل از نابودی رخ می دهدو آبجکت هنوزموجود است که اونت فعال می شود!بیشتر وقت ها این اونت استفاده نمی شود ولی به عنوان مثال وقتی می توانید استفاده کنید که بخواهید امتیازراتغییر دهید یا برای ایجاد یک آبجکت جدید به کاربرید.
Alarm Event:

هر آبجکت 12 ساعت زنگ داردارد. این ساعت های زنگ دار رابا استفاده از اکشن ها معینی می توان به کاربرد(فصل بعدی خواهید دید).ساعت زنگ دار مراحل خود راطی می کند تابه 0 می رسد دراین هنگام اونت هشدار عمل می کند.ساعت های زنگ دار خیلی مفید هستند.می توانید ازآنها برای وقوع چند باره ی حوادث معینی استفاده کنید.برای مثال یک دشمن جهت خودش را هر20 گام(step)تغییردهد.(درچنین حالتی باید یکی از اکشن ها دراونت ساعت زنگ دارقرارداده شود.)
Step Event:

اونت قدم درهر گام بازی اتفاق می افتد.اعمالی که به طورمداوم باید انجام شود رادراین اونت می توانید قرار دهید. به عنوان مثال وقتی بخواهید یک آبجکت،آبجکت دیگری رادنبال کند می توانید جهت حرکت رابه سوی آبجکتی که دنبال می کند تنظیم کنید.بااین حال مراقب این اونت باشید.اعمال پیچیده ی زیادی را دراونت قدم آبجکت هایی که با حالت های زیادی هستند قرار ندهید.اینکار ممکن است سرعت بازی را کاهش دهد.برای واضحترشدن ،سه اونت قدم مختلف وجوددارد.معمولاٌ فقط به اولی نیاز دارید.امابااستفاده از منو می توانید اونت قدم شروع و اونت قدم پایان را انتخاب کنید.اونت قدم آغازی درشروع هر گام اجرا می شود،قبل ازاینکه هراونت دیگری رخ دهد.اونت قدم عادی فقط زمانی اجرا می شود که آبجکت درموقعیت جدیدش قرار می گیرد.اونت قدم پایانی در پایان قدم وفقط قبل از تغیر شکل اتفاق می افتد.معمولاٌ برای تغییر اسپرایت بسته به آخرین موقعیت آن استفاده می شود.
Colliosin Event:

هروقت دو آبجکت برخورد میکنند(اسپرایت هایشان به هم می رسند)یک اونت برخورد رخ می دهد. به عبارت کامل تر دو اونت برخورد رخ می دهد،برای هرآبجکت یکی.آبجکت می تواند به این اونت برخورد واکنش دهد.برای این منظور ازمنویی که ایجاد می شود می توانید انتخاب کنید که اونت برخورد با کدام آبجکت تعریف شود.بعداٌ می توانید اعمالی را درآن جای دهید.
رخداد وقتی یک آبجکت با یک آبجکت ثابت برخورد می کند با وقتی که آبجکت با یک مورد غیرثابت برخورد می کند تفاوت دارد.اول ازهمه وقتی هیچ عملی دراونت نباشد ،هیچ اتفاقی نمی افتد.آبجکت حرکت خودرا حفظ میکند حتی وقتی که آبجکت دیگر ثابت است.وقتی اونت برخورد حاوی اعمالی هست وقایع زیر اتفاق می افتد:
وقتی آبجکت دیگر ثابت است،آبجکت درموقعیت قبلی اش باقی می ماند(قبل ازاینکه برخورد رخ دهد).سپس اونت اجرا می شود.درپایان ،آبجکت به موقعیت جدیدش منتقل می شود.بنابراین اگر اونت مثلاٌ جهت حرکت رامعکوس می کند،آبجکت درمقابل دیواربدون توقف می جهد.اگر هنوز یک برخورد وجوددارد،آبجکت درموقعیت قبلی اش باقی می ماند.بنابراین به طور موثری حرکتش متوقف می شود.
وقتی آبجکت دیگر ثابت نیست،آبجکت در جایگاه قبلی اش قرار نمی گیرد.

 

آشنایی ابتدایی با فضای گیم میکر برای افراد مبتدی

کامنت ها

لطفا اگر سوالی نامرتبط با این مطلب دارید، از تب «پرسیدن سوال» استفاده کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا اگر سوالی خارج از موضوع این مطلب دارید آن را در فروم مطرح کنید.

<